PAIGEO Podcast 019 – Az elektromos autózás jövője

Az elmúlt években viharos sebességgel alakultak át a közlekedési trendek. 2015-ben egy világszintű dízelbotrány rázta meg az autógyártókat, a hagyományos üzemanyagok áremelkedése és készleteinek szűkössége (valamint környezetterhelésük szempontjai) pedig egyre inkább alternatív megoldások felé tereli a fejlesztéseket. Mindeközben egyre jobban kibontakozik az úgynevezett negyedik ipari forradalom, melynek köszönhetően ráirányult a figyelem az önvezető autókra, a jövőben pedig új autóhasználati modellek (például a car-sharing) alapjaiban változtathatják meg a közlekedéshez való hozzáállásunkat. A rádióműsorban Németh Bence, a Külügyi és Külgazdasági Intézet (KKI) kutatója, valamint Gere László, a Pallas Athéné Innovációs és Geopolitikai Alapítvány senior kutatója beszél a legújabb autóközlekedést érintő változásokról. A beszélgetés a Trend Fm, Nap Vendége külpolitikai műsorában került adásba 2018. augusztus 21-én. A műsorvezető Lakatos László.

Az autóközlekedés egyik legnagyobb problémája a gépjárművek károsanyag-kibocsátása. A gyártók ezt megpróbálják minél alacsonyabbra szorítani, miközben a gépjárművek üzemanyag-fogyasztása is egyre csökken. Azonban technikailag már alig lehet javítani a hagyományos robbanómotoros gépjárművek teljesítményén, sőt, a 2015-ben kirobbant botrány épp azt leplezte meg, hogy maguk a kibocsátási adatok sem felelnek meg a valóságnak. Továbbá, bár az egyik legfontosabbnak tekintett „mérőszám” a széndioxid-kibocsátás, korántsem ez a legkárosabb – a nitrogén-oxidok, illetve korom sokkal károsabb hatással van az emberi egészségre, valamint a globális klímaváltozáshoz is sokkal nagyobb mértékben járulnak hozzá.

A legújabb fejlesztések az elektromos közlekedésre irányulnak, ezek ugyan helyben (a felhasználás helyén) valóban nem bocsátanak ki káros anyagokat, azonban nem mindegy, hogy a megtermelt áram milyen forrásból származik, ugyanis, ha esetleg hagyományos széntüzelésű erőművekben, akkor összességében az elektromos autók környezetterhelése (a gyártástól a felhasználásig, különös tekintettel az akkumulátorokra) akár még nagyobb, vagy legalább akkora is lehet, mint a hagyományos gépjárműveké. Viszont, mivel ez még egy viszonylag új technológia, jelentős előrelépésre lehet számítani a hatékonyságot illetően. Továbbá, a megújuló energiaforrások felhasználásának szélesebb körű elterjedésével (vagyis a „tisztább” áramtermeléssel) valóban környezetbaráttá válhatnak az elektromos gépjárművek.

A közlekedés változásai számos területet érinteni fognak a jövőben, az autógyártók munkafolyamatainak megváltozása mellett előtérbe kerülhet az akkumulátor-gyártás, ahol az akkumulátorok ritka nyersanyag-igénye miatt egyes országok (például Kína) monopolhelyzetbe kerülhetnek, ami komoly geopolitikai következményekkel járhat; az egyéb irányú fejlesztések pedig, mint az önvezető autók, vagy a megosztáson alapuló autóhasználat alapjaiban formálhatják át a közlekedési kultúránkat az elkövetkező évtizedekben.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

%d blogger ezt szereti: